به گزارش همشهری آنلاین، در حال کنکاش چگونگی این سرقت عجیب بودم که یکی از نیروهای شهرداری که کنارم بود با دستش به راه خاکی باریکی در حاشیه پل اشاره کرد و گفت از آنجا رفتهاند.
نزدیکتر که شدیم بوی فاضلاب شدیدتر می شد. از طرفی جرات نزدیک شدن به پل را هم نداشتم چون خوب می دانستم حالا دیگر مقاومتی ندارد و به قول نیروهای شهرداری هر آن ممکن است فروبریزد، برای همین ترجیح دادم با حفظ فاصله از همان دور محل سرقت را تماشا کنم.
دزدها از راه باریک کنار پل، زیر آن رفته بودند و با پتک به جان بتن ها افتاده و تمام میلگردهای زیرپل را سرقت کرده بودند. میلگردهایی که بار یک پل راه به دوش می کشیدند و با قطع آنها پل عملا هیچ توانی برای تحمل بار ترافیکی که روی آن بود را نداشت!
با این شرایط خوب می شد فهمید که خطر از بیخ گوشمان رد شده بود چون اگر به قول مشاور پل کمی دیرتر یا حتی یک روز دیرتر ماجرا لو می رفت، احتمال سقوط پل و وقوع یک فاجعه وجود داشت.
از چگونگی فهم ماجرای سرقت میلگردهای زیرپل که پرسیدم، پرویز جمشیدی معاون ترافیک شهردار منطقه یک کرمانشاه که کلافه از گرما و دردسر پل بود، گفت خانم این سرقت ها سریالی است، فقط همین یک پل که نیست. اولین بار سرقت میلگردها زیر پل قره سو که در بزرگراه امام (ره) قرار دارد را فهمیدیم و بعد برای بررسی بیشتر شهردار منطقه یک دستور داد که تمام پل های عبوری سطح جاده را بررسی کنیم که دیدیم وضعیت بیشتر پل ها همینطور است و میلگردهای آن ها به سرقت رفته است.
از زمان سرقت می پرسم می گوید: خیلی وقت است چون میل گردهای بریده شده باقی مانده زنگ زده اند و مشخص است حداقل چند ماهی است که میل گردها سرقت شده اند.
در حین این صحبت ها حسین منتظریان مسئول عمران شهرداری منطقه یک هم که کنارمان بود گفت بعضی از این پل ها با شرایط فعلی شاید بار ثقلی را تحمل کنند، اما اگر کوچکترین زلزله ای بیاد به راحتی تخریب می شوند و بعد هم با کلافگی گفت این سرقت ها ادامه دارد و سریالی است و مطمئنا بیشتر پل های دیگر شهر هم همین وضعیت را دارند.
تردد روی پل چم بشیر کرمانشاه حالا به خاطر سرقت میلگردهای زیرپل مسدود شده و نیروهای شهرداری بلافاصله دو راه انحرافی در حاشیه این پل ایجاد کرده بودند که تردد مردم با مشکل مواجه نشود.
راه باریک بود و تردد خودروها به کندی و با ترافیک بالا صورت می گرفت و دیدن این سختی و دردسری که برای مردم به خاطر سرقت چند میلگرد ایجاد شده برایم عذاب آور بود. این ترافیک و تردد سخت، جدای از دردسرهایی که برای مردم ایجاد کرده، هزینه هایی دارد که باید برای بازسازی پل صرف شود و به قول مهندس دزدها برای چند میلیون میلگرد چند میلیارد به شهر و مردمانش خسارت زده اند...
بعد از بازدید از پل چم بشیر، سراغ پل قره سو رفتم، پلی که هرروز روی آن تردد می کنم و همین نگرانم می کرد که مبادا این پل هم طعمه سارقان شده و میلگردهای آن به سرقت رفته باشد. شیب کنار پل رفتن زیر آن را سخت می کرد و برای همین از رفتن منصرف شدم و ترجیح دادم به توضیحات نیروهای شهرداری گوش دهم. یکی از نیروها می گفت همین میله های حاشیه پل را نگاه کنید حین سرقت همین ها، نیروهای شهرداری سر رسیده بودند البته دزدها چند تا از میله ها را بریده بودند.
بعد هم می گفت فقط این که نیست میله های پل های عابر پیاده را هم برده اند و اگر پلیس کاری نکند این وضعیت برای اداره شهر خیلی سخت می شود، چون مدام باید از پول شهر و شهرداری برای جبران این خسارت ها هزینه کرد. درد اینجاست که اموال سرقتی برای سارقان پول چندانی نمی شود اما این سرقت ها خسارت های میلیاردی به شهر وارد می کند و زندگی مردم شهر را به هم می ریزد و باید کاری برای این موضوع کرد.
برای بررسی بیشتر موضوع و آخرین وضعیت اصلاح پل چم بشیر سراغ معاون عمران شهرداری کرمانشاه می روم. اعتصام فر می گوید، ظهر روز سه شنبه بود که خبر را شنیدیم و بلافاصله به همراه شهردار برای بازدید راهی محل پل شدیم.
زمانی که به پل رسیدیم متوجه شدیم بتن زیر پل تخریب و شبکه میلگردهای زیر آن بریده شده و به سرقت برده شده و همین امر شرایط پل را برای عبور ناایمن کرده بود، چرا که آنچه موجب مقاومت پل می شود شبکه میلگردهای آن است.
پل تشکیل شده از یک دال بتنی و یک شبکه میلگرد در بالا و پایین آن که همین شبکه میلگردها بار وارد شده به پل را تحمل می کنند و بتن در این میان نقش چندانی ندارد. متاسفانه به دلیل سرقت میلگردها پل مقامت خود را از دست داده بود و حتی بتن آن نیز در برخی بخش ها ترک های عمیق خورده بود که احتمال ریزش در روزهای آینده را نشان می داد.
اعتصام فر ادامه می دهد: با توجه به این شرایط فرصتی نداشتیم و همان شب پل بسته شد و با توجه به اهمیت مسئله تردد مردم در مسیر شرق به غرب و برعکس - تقاطع امام حسین (ع) به سمت تقاطع ولایت (ع) و برعکس- که از روی همین پل چم بشیر صورت می گرفت، فردای همان روز شورای تامین تشکیل و مصوبه مسدود شدن مسیر را گرفتیم.
معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه می گوید: پنجشنبه صبح کار احداث مسیرهای انحرافی در دو طرف پل چم بشیر آغاز شد و طی دو روز توانستیم هر دو مسیر را در دو طرف پل احداث کنیم و مسیر تردد مردم بازگشایی شود.
اعتصام فر گفت: پس از انجام این کار دو مشاور کشوری که در زمینه طراحی و مقامت پل ها فعالیت می کنند از پل بازدید کرده و صحبت های ما را تایید کردند و عنوان کردند که پل به موقع مسدود شده و شاید اگر چند روز دیرتر و یا حتی یک روز دیرتر این کار انجام می شد، پل تخریب می شد.
اعتصام فر با تاکید بر لزوم بازسازی یا مقاوم سازی پل چم بشیر در کوتاه مدت، می گوید: این مسیر، مسیر پرترددی است و زمان برای بازسازی یا مقاوم سازی پل برای ما حیاتی است. در کنار آن هزینه ای که باید برای مقاوم سازی یا بازسازی هم هزینه کنیم مهم است و به مشاوران گفته ایم که حتما این دو پارامتر مهم را لحاظ کنند.
پل چم بشیر تا ۲ ماه دیگر اصلاح می شود
نادر نوروزی شهردار کرمانشاه هم با ابراز تاسف از این موضوع می گوید: خوشبختانه به موقع متوجه این موضوع شدیم و توانستیم به موقع پل را مسدود کنیم.
در پی سرقت میل گردهای زیر پل و نا ایمن شدن مسیر تردد، بلافاصله مسیر را مسدود کرده و دو گذر انحرافی برای عبور مردم ایجاد کردیم.
همچنین یک مشاور هم برای اصلاح وضعیت پل گرفته شده و در حال اصلاح آن هستیم و به نظر می رسد ظرف یکی دو ماه آینده بتوانیم اصلاحات پل را انجام داده و مسیر اصلی برای تردد بازگشایی شود.
نوروزی با بیان اینکه اصلاح وضعیت پل هزینه هایی دربر دارد می گوید: انتظار ما از نیروهای انتظامی این است که برخورد جدی با این موارد داشته باشد، چرا که این سرقت ها به اموال شهر و شهرداری آسیب می رساند و ممکن است حتی سلامت شهروندان را هم به خطر بیندازد.
....این پُل هم درست می شود و میلگردها بازهم سرجایشان نصب می شوند، اما مشکل حل نمی شود. دزدها باز هم کناری نشسته اند و منتظرند تا میلگردهای جدید نصب شوند و به موقع سر و سراغشان بروند، اما شاید این بار آنقدر خوش شانس نباشیم که به موقع متوجه سرقت میل گردها شویم و این بار شاید ریزش و سقوط پُل و جان باختن تعدادی از مردمان این شهر ماجرا را برملا کند.
تنها چاره کار برخورد جدی با این سارقان است که درس عبرتی برای سایرین شود، وگرنه باید همیشه با ترس و دلهره از روی پل های شهر عبور کنیم.
نظر شما